K tématu diet se váže spousta mýtů a polopravd. Přečtěte si náš článek a snad budete mít jasněji v tom, jakým informacím ohledně diet věřit.

 

Víte, kolik vážil autor Atkinsovy diety v den, kdy zemřel, a proč je to důležité?

 Pravdy a mýty o dietě se vám v tomto náročném období budou určitě hodit. A začneme příznačně a aktuálně – přípitkem!

  

Pití alkoholu před jídlem zlepšuje apetit

Že alkohol nejde s dietou dohromady kvůli vysokému množství kalorií, určitě víte. Ale jeho záludnost pro lidi, kteří chtějí zhubnout, tkví ještě v něčem jiném. Kdo si dá panáka před jídlem, ten toho s větší chutí víc sní.

  

Jsem tlustý, protože mám pomalý metabolismus

Popravdě, pomalý metabolismus není automatickým alibi pro nadváhu. Naopak. Obézní lidé mají rychlejší metabolismus a spálí více energie než hubení lidé už jen proto, aby zabezpečili chod svého těla.

  

Obezita v rodném listě?

Jen mizivé procento obézních lidí může vinu svalovat na dědičnost. Skutečným viníkem obezity nejsou špatné geny, ale špatné návyky.

  

Jogurt není (automaticky) dietní jídlo

Nechceme vám kazit radost, ale některé jogurty jsou kaloričtější než zmrzlina. Jeden kopeček ovocné zmrzliny má kalorickou hodnotu 390 kJ, vanilkové 420 kJ. Kelímek klasického bílého jogurtu (závisí na značce) se pohybuje mezi 300 a 400 kJ, smetanového i jednou tolik.

  

Dieta pomůže změnit tvar těla

Lidé drží často dietu s motivem změnit tvar svého těla. Pokud jste ovšem před dietou hruška, po dietě budete hruška pořád, jen menší. Jediné, co částečně pomůže změnit zděděné dispozice, je cvičení.

  

Kečup je alespoň v něčem lepší než rajčata!

Ano, je. V čem přesně? Ve využitelnosti lykopénu. Obsahuje sice více cukru než čerstvé plody, nicméně jako prevence srdečních příhod působí lépe. Mnohem větší riziko pro váš kalorický příjem většinou neleží v kečupu, ale v tom, co je pod ním.

  

Držet dietu znamená neustálý boj

Mozkové buňky si pamatují množství tuku v těle - a když se rozhodnete držet dietu, ony se zase rozhodnou držet zásoby.

 

Jezte, jen když máte hlad. Nebo ne?

Kdo jí, až když padá hlady, ten toho sní víc (navíc nezdravějšího) než ten, kdo má denní příděl rozumně rozdělený do více jídel. I nájezdy na lednici nebo na stánky rychlého občerstvení máme mnohem víc pod kontrolou, pokud nešilháme hlady.

  

Zdravé jídlo není dražší než obyčejné

Určitá past ale vzniká pro ty, kteří nakupují a vaří „normálně“ a pak si dojdou do bio obchodu a utratí tam za pár položek stejnou částku jako za celý košík v supermarketu. Kouzlo tkví ve formulce „jím optimálně“. To znamená, že jím jen takové množství potravin, které opravdu potřebuji. Jím jídla složená z nutričně hodnotných surovin, připravená šetrně vzhledem k energiím a střídmě vzhledem k dodaným ingrediencím a způsobu úpravy. Uznáváme, že to chce hodně práce, ale ve finále vás zdravé jídlo v optimálním složení a množství vyjde stejně jako konzervativní kuchyň. Nemluvě o nevyčíslitelné hodnotě pro zdraví.

  

Kdo si v noci zvykne zajít do lednice, ten kvůli tomu přibírá

Nejde ani tak o to, že si do té lednice zajdeme, ale proč. Málokdo asi po půlnoci dostane neodolatelnou chuť na brokolici, že? Cílem nočních výletů je většinou ulovit si dobrůtku. Že nás po nocích honí mlsná nebo hladová, tedy ještě neznamená, že nám to rána spočítají na váze. Pokud ovšem pokaždé nevyluxujeme dvě patra zbytků od večeře a nedělní oslavy. Nicméně abychom byli politicky korektní, raději se tohoto zlozvyku vzdejte. Nepoděkuje vám za něj totiž ani vaše trávení, ani chudák chrup - ani ostatní spolubydlící.

  

Cukrů, cukrů

Máte lepší pocit, když si kávu osladíte agávovým sirupem než lžičkou bílého cukru? Dobře, bereme, je to menší zlo. Ale zázraky nečekejte, ve své podstatě je cukr jako cukr. Omezte raději cukr plošně a to nejen v tom „presíčku“, ale i v dalších tichých nepřátelích, jako jsou sycené nápoje, bonbóny a jiné sladkosti.

  

Káva škodí

Není to tak jednoznačné. Držíme-li se rozumné míry dvou až tří kafíček denně a zdržíme-li se nesmyslů do nich (zmrzlina, šlehačka, prefabrikované polevy, dvě lžíce cukru...) a nesmyslů k nim (sušenka, dortík, koláček…), pak je káva naopak prospěšná. Důležité je i načasování. Kofein na sebe váže železo, což má za následek zpomalené a zhoršené trávení. Proto je lepší si kafíčko dopřát nejdřív hodinu po jídle.

  

Jestli chcete zhubnout, zapomeňte na tuky

Ne na všechny. Zdravé tuky jsou pro správné fungování těla nepostradatelné! Naštěstí jsou obsaženy v těchto zdravých potravinách: ořechy, semínka, ryby, olivy, avokádo a další. Tuky jsou zásobárnou energie, pomáhají rozpouštět některé vitamíny, hrají důležitou roli při produkci hormonů, chrání vnitřní orgány a také působí jako izolace před zimou.

  

Moje sůl je lepší než ta tvoje

Se solí je to podobné jako s cukrem. Můžeme se bavit o tom, jak je která sofistikovaná sůl lepší než obyčejná, že obsahuje minerály a další prospěšné látky, ale když dojde na sodík, velký rozdíl nenajdeme. Čili stejně jako s cukrem, tak i se solí, čím méně, tím lépe. Zejména kvůli tomu, že její skutečný přísun dokážeme ohlídat jen komplikovaně. Díky všem hotovkám, restauracím, polotovarům, „rychlojídlům“ a také příliš velkým otvorům na slánce, si život „oslaníme“ víc než dost.

  

Kdo pije hodně vody, ten nepřibere

Opravdu si to myslíte? My taky! Ale jen a pouze v tom případě, že si místo slazených a sycených nápojů dáte právě tu vodičku. Jinak samá voda, z vody jako takové se nehubne.

 

 

Autor: Mgr. Xénia Paličková Křížová