BCAA je směs tří esenciálních aminokyselin. Podrobněji jsme se s BCAA seznámili v článku BCAA.

Jen v rychlosti na osvětlenou. Před tréninkem je užíváme pro ochranu svalových vláken a po tréninku pro lepší regeneraci. Jsou tvořeny L-leucin, L-isoleucin a L-valin. Ale to jsou věci které již znáte.

Nyní se podíváme jakým způsobem bychom měli BCAA vybírat.

 

1) Poměr aminokyselin

Mezi všemi třemi aminokyselinami by měl být ideální poměr 2:1:1.

Poslední dobou výrobci čím dál více sahají po poměru 4:1:1, ba dokonce 8:1:1. Zatím však prokazatelnost toho, že vyšší poměry L-Leucinu vůči ostatním aminokyselinám mají lepší účinek, je sporná. Proto zatím doporučujeme zůstat u ověřeného poměru 2:1:1.

 

2) Obsah jiných látek než BCAA.

Hodně výrobců do BCAAček přimíchává další účinné látky. Nejběžnější je určitě L-glutamin, popřípadě Arginin. V tom rozhodně nevidím žádný problém. L-glutamin má silné anti-katabolické účinky, podobně jako samotné BCAA.

 

L-glutamin v BCAA

Je ale nutné si dávat pozor na to, aby v jedné dávce neměl převahu spíš L-glutamin, než BCAA jako takové. Úplně ideální je 5g BCAA + 5g Glutaminu. Naopak 2g BCAA + 5g glutaminu už je paradox, protože to prakticky už nejsou BCAA, ale spíš glutamin s trochou obsahu BCAA.

(info o l-glutaminu zde)

 

Arginin v BCAA

Další látkou, kterou občas v BCAA najdete je Arginin. Určitě to není špatný nápad. Arginin je další důležitou aminokyselinou, která má velice důležitou úlohu při budování kvalitní svalové hmoty.

 Více info zde Arginin.

 

Kombinace ano nebo ne?

Ptáte se jestli zvolit bcaa, glutamin a arginin samostatně nebo v nějaké kombinaci? Zde je to spíše na Vás. Nic nezkazíte ani tak, ani tak.  

Samostatně se hodí v případě, že z nějakého důvodu nechcete dávkovat tyto aminokyseliny v poměru v jakých je v doze. 

Ve většině případech kombinace bcaa, glutaminu a argininu bude Vaše nejlepší volba. Najdete ji například v produktu BCAA Triple Fusion.

Jestli budete chtít jen BCAA s Glutaminem, tak BCAA combi je tou nejlepší volbou.

 

BCAA

 

3) Formy BCAA

Na trhu máme k dispozici 3 základní formy BCAA. A to: "Tabletové, tekuté a instantní." Každá z těchto forem má své specifické výhody, ale i nevýhody. Poukážeme si na některé z nich.

 

Tabletové BCAA

Asi nejběžnější forma BCAA jaká na trhu je. K jejich výhodám patří především snadná konzumace, stačí jen spolknout a zapít. Což ale pro některé sportovce může být spíše nevýhoda. Obzvlášť při dnešní "trendu" tablety pořád a pořád zvětšovat. Co si budeme povídat, spolknout 2g tabletu není pro každého snadné. Ba naopak u malých jich zase spořádáte 20.

Když už jsme u velikosti tablet. Někteří lidé se domnívají, že velikost tablet = síla a účinek BCAA. CHYBA

 

Pro ujasnění:

U BCAA je důležité přijmout v jedné dávce průměrně 5g aminokyselin.

Jestli je to:

2x 2500mg

4x 1250mg

nebo

10x 500mg  je úplně jedno.

Účinky mají pořád stejné. Vždy je důležité u pořizování BCAA koukat na obsah BCAA v balení. Ne na to, kolik tablet tam je. Ani ne na to jak je jedna kapsle velká.

 

Příklad I.

Balení 300 tablet s obsahem 250 mg v jedné tabletě znamená celkem BCAA v balení  75g

Vidíte že více tablet neznamená více BCAA

 

Příklad II.

Balení 200 tablet s obsahem 500 mg v jedné tabletě znamená celkem BCAA v balení  100g

Zde vidíte že méně tablet ale s vyšší hmotností je výhodnější

+ pro někoho nejlepší volba - 500mg kapsle se jednoduše polyká a je za velmi příznivou cenu

 

Příklad III.

Balení 150 tablet s obsahem 2000 mg v jedné tabletě znamená celkem BCAA v balení  300g

Zde jasně vidíme, že v balení je největší obsah BCAA. 

Doporučujeme příklad 3 a příklad 2

Tak pozor na to !

 

Tekuté BCAA

Tekuté BCAA jsou výhodné asi jen z důvodu nejjednodušší užívání. Prostě se jen napijete.

Na druhou stranu praktičnost přenášení je zde trošičku riskantní. Zalepený batoh po špatně zavřené láhvi je celkem častou a velice nepříjemnou událostí.

Další nevýhodou je cena v poměru s obsahem BCAA. Za tekutou formu si pořádně připlatíte. To už si radši kupte instantní BCAA a rozmíchejte si je do šejkru nebo flašky. Je to 10x výhodnější.

 

Instantní BCAA (TOP)

Instantní BCAA je pro většiny sportovců nejlepší volba. Poslední dobou velmi roste jejich popularita. Dominují výbornou vstřebatelností. S chutí na tom také nejsou vůbec zle, navíc mají i vysoký obsah BCAA. Nejlepší BCAA v poměru cena-výkon.

Drobnou nevýhodou pro některé sportovce může být rozdělávání BCAA, ale to se může stát i výhodou, protože tyto BCAA můžete přimíchat i do proteinu, gaineru či předtrénikového nápoje. Odpadá tedy polykání jakýchkoliv tablet.

Při vybírání je nutné opět koukat na obsah BCAA v pixle. Nekoukejte jen na velikost balení.

Je celkem smutné, že i velcí výrobci dokážou vyrobit produkt který obsahuje 50 nebo 60% BCAA v balení. Takový standart je 80%

Pěkný nadprůměr je 90% - to už je hodně slušný produkt. Některé najdete v odkaze pod článkem.

 

 
 
Spolupracujeme
------
Závodníci
- Michal Trykar
- Michal Klečka
- Radek Maršálek
- Sandra Šlajchová
- Michal Klečka
- Jakub Šedivý
- Filip Grznár
- Pavel Beran
- A další...
------
Natáčeli/fotili jsme:
- Tomáš Kašpar
- Ludvik Michel
- A další...
------
Akreditace
- EVLS 2012
- EVLS 2013
- EVLS 2014
- Mr. Olympia Am.
------
SKFČR
- Pořádali jsme:
- Mistrovství Čech 2013
- Mistrovství Čech 2014
- Mistrovství ČR 2015
------

Chceš se přidat?

Hledáme tyto partnery:

- Závodník
- Fitness Centrum
- Fitness Trenér
- Fitness Bloger
- Fitness závody
- Redaktor