blog VELKÉSVALY.CZ

 

V poslední době zažívá arginin opravdu obrovský boom, a to nejen v oblasti fitness, ale o tom až dále… Na úvod by se slušelo říct, co to tedy ten arginin vlastně je. Je to aminokyselina, takzvaná semi-esenciální, to znamená, že si ji tělo vyrábí samo jen v určitých podmínkách nebo například při onemocněních a úrazech.

 

Vědecké studie poukazují na to, že arginin pomáhá produkovat celou řadu hormonů důležitých pro růst svalové hmoty. Mezi nejznámější patří protichůdně působící hormony insulin a glukagon, ale pro nás je důležitá stimulace růstového hormonu. Růstový hormon podporuje transport aminokyselin a pomáhá je zabudovat do proteinů, to znamená, že velmi kladně působí na proteosyntézu a s ní související růst svalové hmoty.

Arginin je hlavní složkou při tvorbě oxidu dusnatého (NO), který bývá součástí tzv. „NOček“ neboli předtréninkových suplementů. Oxid dusný podporuje vasodilataci cév (rozšiřuje je), má tedy na starosti právě to silné napumpování svalů krví. Díky tomu, že je sval po tréninku prokrven, je umožněn průchod většího množství živin, lepší regenerace a s ní spojen opět lepší růst svalové hmoty.

Tato aminokyselina je nezbytná pro tvorbu svalové energie, konkrétně kreatin fosfátu, který hraje velkou roli při obnově ATP, o kterém jsem psal v minulém článku.

Arginin působí také kladně na činnost srdce a mozku, protože je pomáhá zásobovat kyslíkem. Dále zlepšuje činnost trávicího traktu nebo třeba pohybovou koordinaci a dlouhodobou paměť. Mnoho pánů již možná napadlo, že arginin nemusí prokrvovat pouze svaly. Ti, co si to myslí, mají samozřejmě pravdu, protože arginin pomáhá zlepšovat také erekci, plodnost a sexuální výkonnost.

Nepatrný vliv má také arginin na spalování tuků. Souvisí s tím právě stimulace růstového hormonu.

Při onemocněních nebo úrazech dochází v těle ke zvýšené produkci argininu, protože má také protisrážlivý účinek. Použití této aminokyseliny má tedy smysl i v medicíně.

Kdy a jak arginin dávkovat?

Samozřejmě pro lepší prokrvení svalů 3 – 5g před tréninkem. Pokud nechcete šetřit, klidně přidejte stejnou dávku i po tréninku, aby svaly zůstaly déle napumpované, a byl umožněn lepší průtok živin.

Jak jsme si již řekli, arginin podporuje tvorbu růstového hormonu. Růstový hormon dosahuje v těle nejvyšších hodnot v noci přibližně hodinu po usnutí. Je tedy velmi vhodné tuto produkci ještě zvýšit, to znamená 3 – 5g argininu před spaním.

Na závěr rada pro ty, co se nebojí dávat klidně 20g argininu v jedné dávce. Zkuste spíše využít synergie (vzájemného působení) aminokyselin – přidejte kreatin, beta-alanin, citrulin nebo ornitin a budete mít lepší výsledky.

A když už mluvím o synergii, ideální volbou je pro vás nakopávač InferNO!

 

Doporučujeme

Samotný arginin naleznete v této kategorii.

Arginin v předtréninkovém nápoji (InferNO najdete zde).

 

Další články o sportovní stravě najdete zde:

blog VELKÉSVALY.CZ

blog VELKÉSVALY.CZ

 

 

 

blog VELKÉSVALY.CZ

 

Text: Adam Palovčík

 

 
 

Chceš se přidat?

Hledáme tyto partnery:

- Závodník
- Fitness Centrum
- Fitness Trenér
- Fitness Bloger
- Fitness závody
- Redaktor