Horké dny jsou tady. Nezapomínejte na pitný režim!

 

Co to je pitný režim? 

Pro správné doplňování tekutin v těle se zažil termín pitný režim. O co se jedná? Abychom našemu tělu zajistili zdraví a správnou funkčnost, je potřeba dbát na vyvážený příjem a výdej tekutin – tedy pitný režim. Je to opravdu zásadní otázka, uvědomme si, že ač bez jídla vydrží naše tělo i týden, bez vody dokážeme přežít pouze 2-3 dny. Nehledě na to, že pro všechny sportovce je správný pitný režim naprosto zásadní! 

 

Kolik pít 

Obecně se uvádí informace, že bychom měli každý den vypít asi 2-3 l tekutin. Toto číslo je ale opravdu velice obecné. Přibližně se můžeme řídit informací, že na každých 15kg tělesné hmotnosti bychom měli vypít 0,5 l vody. Záleží ale na mnoha faktorech jako jsou: tělesná stavba, fyzická aktivita, aktuální zdravotní stav, počasí (především velké horko), nebo strava. Člověk, který sedí celý den u počítače v klimatizované kanceláři určitě nepotřebuje za den přijmout tolik tekutin, jako vrcholový sportovec, nebo někdo, kdo se pohybuje v horkém počasí. Pitný režim tedy musíme uzpůsobit mnoha okolnostem. Ptáte se, jak poznáte, že pijete málo? Může vás například bolet hlava, můžete mít zácpu, nebo budete mít závratě. Také můžete být unavení. Jedním z prvních ukazatelů je také tmavá moč, která signalizuje nedostatek tekutin v těle.  

 

Kdy pít

Dodržovat pitný režim bychom měli průběžně během celého dne. Rozhodně nestačí snažit se všechno dohnat až večer. Pomoci může, když si necháte na očích sklenici s pitím, nebo lahev, abyste nezapomínali pít. Budete tak mít i lepší přehled, kolik jste toho vypili. Pít bychom měli dříve, než dostaneme žízeň, ta už je známkou slabé dehydratace.  

 

Co pít

Nejlepší je rozhodně pít hodně čisté vody, která nijak nezatěžuje váš organismus. Vhodné jsou také neperlivé pramenité, nebo slabě mineralizované přírodní minerální vody, čaje (ovocné, bylinné, nebo zelené), ředěné ovocné a zeleninové šťávy, nebo také polévka. Káva nebo alkohol se do pitného režimu vůbec nepočítají, neboť tělo naopak odvodňují. 

 

Nebezpečí dehydratace 

Dehydratace je stav, kdy má vaše tělo nedostatek tekutin. Mírná dehydratace se může projevit například výše zmíněnou bolestí hlavy, nebo únavou, ale při větší dlouhodobé dehydrataci hrozí vážné zdravotní problémy jako: nemoci ledvin, močových cest, ledvinové nebo žlučové kameny, onemocnění srdce a cév a další. Ohrožen dehydratací může být každý, ale největší riziko hrozí novorozencům a malým dětem, protože se dehydratují velmi rychle a také starším lidem, kteří někdy ztrácí pocit žízně. Neměli bychom ale pít ani přespříliš, nadměrný příjem tekutin také zatěžuje ledviny a může například dojít až k otoku mozku. 

 

Jak tedy na to? 

Pít bychom měli dostatečně, ale nic se nesmí přehánět. Musíte tedy brát ohled na to, jaké je počasí, jak se fyzicky namáháte, jaká je vaše tělesná konzistence a podobně. Pokud víte, že pijete málo, pokuste se příjem tekutin navýšit. Začněte postupně. Vypijte, kolik zvládnete bez toho, abyste se do toho vysloveně nutili a pokuste se tento příjem tekutin dodržet minimálně týden. Postupně příjem tekutin navyšujte, tak abyste svému tělu dopřáli potřebnou hydrataci. Vždyť je to to nejmenší, co pro něj můžeme udělat. 

 

 

Autor: Bára Lenková 

 

Zdroje: 

Optimální pitný režim. Přírodní zdraví [online]. ©2006 [cit. 2017-05-27]. Dostupné z: http://www.prirodni-zdravi.cz/clanky/pitny-rezim  

Jaký je správný pitný režim? Dr.Max.Lékárna [online]. ©2015 [cit. 2017-05-27]. Dostupné z: https://www.drmax.cz/poradna/cestovni-medicina/jaky-je-spravny-pitny-rezim

Ani málo, ani moc. Naučte se, že musíte pít tak akorát. MAFRA, a.s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. [online]. ©1999-2017 [cit. 2017-05-27]. Dostupné z: http://ona.idnes.cz/ani-malo-ani-moc-naucte-se-ze-musite-pit-tak-akorat-fvp-/zdravi.aspx?c=A110908_194820_zdravi_abr 

 

 
 

Chceš se přidat?

Hledáme tyto partnery:

- Závodník
- Fitness Centrum
- Fitness Trenér
- Fitness Bloger
- Fitness závody
- Redaktor